Hoe zet je jezelf goed op de kaart met SEO?

SEO is niet alleen jezelf online zichtbaar maken, maar ook jezelf op de kaart zetten. Door aan SEO te doen, kun je laten zien dat jij er bent en iets te bieden hebt. Echter kun je dankzij SEO niet alleen laten zien dat je er bent, maar ook dat je ertoe doet. Hoe dat precies zit, vertel ik je in dit artikel.

Hoe hoger in Google hoe beter

Het hele doel van zoekmachine optimalisatie is dat je beter gevonden wordt in de zoekresultaten van Google. Hoe hoger je in de zoekresultaten van Google staat, hoe meer jij jezelf op de kaart zet. Wist je namelijk al dat veel gebruikers van deze zoekmachine niet verder kijken dan de top 5 van de zoekresultaten? Om jezelf goed op de kaart te zetten, is het dus belangrijk dat je ervoor zorgt dat je in de top 5 terechtkomt van de voor jou relevante zoekresultaten.

Waarom kijken mensen niet verder dan de top 5?

Wanneer gebruikers van Google een zoekopdracht invoeren in de zoekmachine, doen ze dat omdat ze op zoek zijn naar het antwoord op een vraag of de oplossing voor een probleem. Daarbij geldt dat ze zo goed mogelijk geholpen willen worden. Google probeert pagina’s steeds beter te ranken. Tijdens het ranken kijkt Google naar welke webpagina het beste het antwoord geeft op een bepaalde vraag. Deze webpagina komt boven in Google te staan (onder de betaalde advertenties wel te verstaan). Op plek 2 komt de (in Google’s ogen) webpagina te staan die het 2 na beste antwoord geeft enzovoorts. Doordat Google steeds beter wordt in het hoog laten ranken van de pagina’s die zoveel mogelijk aansluiten bij de vraag van gebruikers, vinden gebruikers al snel hun antwoord in de top 5 van de zoekresultaten. Hierdoor hoeven ze dus niet verder te struinen op de eerste pagina en al helemaal niet meer op de tweede en daarop volgende pagina’s.

Hoe kom je hoger in Google?

Natuurlijk kan het zo zijn dat jij op pagina 2 staat van de zoekresultaten van Google, terwijl je zelf vindt dat je een veel betere antwoord hebt op de vraag van de gebruikers van Google dan de webpagina’s die in de top 5 staan. Het kan zo zijn dat Google jouw webpagina niet goed heeft begrepen en daarom jouw pagina een lagere ranking heeft gegeven. In dat geval is het een uitstekend goed idee om de webpagina te optimaliseren voor de zoekmachine. Wanneer je dat doet, zorg je er als het ware voor dat Google jouw webpagina zo goed mogelijk kan begrijpen. En wanneer Google een webpagina beter begrijpt, kan de zoekmachine hem ook beter ranken.

Geen verloren zaak

Google checkt regelmatig of de manier hoe ze pagina’s heeft gerankt voor een bepaalde zoekterm nog klopt. Het is dan ook zeker geen verloren zaak als je al een bestaande webpagina zoekmachine optimaliseert. Het kan dus zomaar zijn dat wanneer je jouw webpagina optimaliseert voor Google, je op een gegeven moment een hogere ranking krijgt. Echter is het nooit duidelijk wanneer Google weer zo’n checkronde doet. Daarom is het verstandig om bij voorbaat al nieuwe webpagina’s te optimaliseren voor zoekmachines. Daarnaast is het verstandig dat als je een al bestaande webpagina hebt geoptimaliseerd, je zelf in de gaten houdt of hij inderdaad op een gegeven moment een hogere positie heeft gekregen.

Hoe kun je een webpagina zoekmachine optimaliseren?

Er zijn een aantal ongeschreven regels waaraan een webpagina moet voldoen om goed begrijpbaar te zijn voor Google.


Een aantal van die regels zijn:

  • De tekst moet goed antwoord geven op de vraag van de gebruikers;
  • De tekst moet gefocust zijn op minstens 1 zoekwoord;
  • De tekst moet afbeeldingen bevatten die ook op dat zoekwoord zijn gefocust;
  • Het moet duidelijk zijn door wie de tekst is geschreven;
  • De URL van de webpagina moet zo kort mogelijk zijn;
  • De webpagina moet snel laden. 
  • De tekst moet een meta title en meta description hebben die niet te lang zijn.
  • De meta title en meta description moeten ook de zoekterm bevatten waarop je de tekst focust.

     

Daarnaast zijn er nog een aantal andere dingen die je kunt doen om de zoekmachine optimalisatie van je website (en dus ook je webpagina’s) in orde te hebben. Welke dat zijn, leer ik je in de training ‘Wat is SEO?’. Bovendien zijn er ook een aantal specifieke zaken waarmee je rekening moet houden bij het zoekmachine optimaliseren van een tekst. Welke dat zijn, leg ik je uit in de training ‘Hoe schrijf je goede SEO-teksten?’.

Conclusie

Al met al komt het erop neer dat je door middel van SEO jezelf goed op de kaart kunt zetten. Je zet jezelf het beste op de kaart, door ervoor te zorgen dat jouw webpagina’s hoog ranken in de zoekresultaten van Google. En dat kun je weer doen door het goed zoekmachine optimaliseren van je website en webpagina’s.

Wil je hier meer over willen weten of wil je hier hulp bij hebben? Dan mag je mij gerust een bericht sturen op jenneke@knallenmetseo.nl, want ik help je hier graag bij.