Kun je met Yoast jouw website zoekmachine optimaliseren?

Yoast, als je een WordPress website hebt en aan SEO doet dan ken je deze plugin vast wel. Yoast is een plugin die je kunt gebruiken voor het zoekmachine optimaliseren van je website. Het is een zeer gebruiksvriendelijke plugin, waardoor veel mensen er dol op zijn. Er wordt zelfs beweerd dat je met Yoast zonder verder enige kennis over zoekmachine optimalisatie jouw complete website goed kunt optimaliseren. Yoast sleept je er wel doorheen! Klopt dat eigenlijk wel? Helaas niet. In dit artikel leg ik je uit hoe dat komt.

yoast

Wat is Yoast precies?

Yoast is een plugin die je in WordPress kunt gebruiken voor het zoekmachine optimaliseren van je website. Veel mensen vinden deze plugin fijn, omdat het puntsgewijs aangeeft wat er aan een webpagina verbeterd kan worden. Yoast werkt hierbij met een duidelijk ‘bolletjes-systeem’. Voor elk punt waar Yoast bij SEO naar kijkt, staat een bolletje. Die kan rood, oranje of groen zijn. Rood betekent dat je het punt volgens deze plugin echt moet gaan verbeteren bij oranje gaat het al de goede kant op, maar vergt het nog enige verbeterpunten en bij groen is het volgens Yoast helemaal goed. 

Alhoewel Yoast zo op het eerste gezicht een hele fijne, duidelijke en gebruiksvriendelijke plugin lijkt te zijn, gaat het juist bij die bolletjes vaak mis.

De welbekende groene bolletjes

Veel mensen staren zich blind op de inmiddels welbekende groene bolletjes. Het enige doel wat deze mensen bij elke webpagina voor ogen hebben, is het krijgen van groene bolletjes. Ze denken namelijk dat wanneer alle bolletjes groen zijn, de webpagina goed is zoekmachine geoptimaliseerd. Helaas is dat alles behalve waar. Hieronder leg ik uit hoe dat precies zit.

basistraining seo

Waarom kun je niet enkel met Yoast jouw website zoekmachine optimaliseren?

De reden waarom je niet met alleen maar Yoast een goede zoekmachine geoptimaliseerde website krijgt, is omdat Yoast altijd een beetje achterloopt op Google. Waar Google sommige punten anders benadert of zelfs minder belangrijk is gaan vinden, focust Yoast zich daar nog heel erg op. En andere punten die Google juist belangrijker is gaan vinden, negeert Yoast compleet. In vergelijking met Google, is Yoast vaak achterhaald. Bovendien kijkt Yoast wat zwart-witter en meer letterlijk naar punten dan dat Google dat doet. Yoast analyseert webpagina’s dus nog heel erg als een robot terwijl Google dit veel genuanceerder en ‘menselijker’ doet. Google kan bepaalde contexten leggen en dingen ‘begrijpen’, wat Yoast nog niet kan. Als je enige kennis van SEO hebt, weet je waar de nuances liggen en of een bepaald bolletje in Yoast voor Google ook echt groen moet zijn. 

Google vindt natuurlijk ogende pagina’s steeds belangrijker

De belangrijkste ontwikkeling die de afgelopen 2 jaar gaande is, is dat Google natuurlijk ogende pagina’s steeds belangrijker vindt. Dit zijn pagina’s die op zo’n manier zijn geoptimaliseerd dat ze wel in Google op bepaalde zoektermen ranken, maar er niet zoekmachine geoptimaliseerd uitzien. Om zulke natuurlijk ogende pagina’s te kunnen krijgen, zijn er een aantal dingen die je volgens Google het beste kan doen. Dit zijn echter dingen die Yoast niet analyseert of oppakt. Dus je kunt nooit in Yoast het belangrijkste punt van Google checken.

Voor Google zijn contexten belangrijk, maar Yoast ziet die niet

Om een natuurlijk ogende website wel op de juiste zoektermen te kunnen laten ranken in de zoekresultaten, is het voor Google belangrijk om de context van de content te kunnen begrijpen die op jouw webpagina’s staan. Een belangrijke manier waarmee je Google de context van jouw content kunt laten begrijpen, is door in teksten synoniemen van de hoofdzoekterm te gebruiken. Daarnaast dien je ook woorden te gebruiken die bij de zoekterm passen.

Dit lijkt ingewikkeld en dat geeft alleen maar aan dat je echt niet zonder enige kennis van SEO en met alleen maar Yoast jouw website goed kunt optimaliseren.  Toch zal ik je aan de hand van een voorbeeld proberen uit te leggen hoe je dit onder andere goed kunt doen.

Voorbeeld

Stel, je schrijft een webtekst over snoepgoed. Synoniemen en andere woorden die je dan zou kunnen gebruiken, zijn:

  • Snoep;
  • Suikergoed
  • Suiker;
  • Drop;
  • Zuurtjes;
  • Lolly’s;
  • Lekkernij;
  • Snoeppot;
  • Snoepen;
  • Tussendoortje.

Bij Google scoor je pluspunten als je zulke woorden in de tekst over snoepgoed verwerkt, maar Yoast hoor je er niet over.

Het gevaar van alleen maar groene bolletjes

Het kan zelfs zo zijn dat je een over geoptimaliseerde website krijgt als je elke keer alle bolletjes in Yoast groen hebt. Sommige punten gelden namelijk niet voor elk webpagina, al geeft Yoast aan van wel. Heb je dus altijd alle bolletjes groen? Dan kan jouw website té geoptimaliseerd zijn en daar houdt Google helemaal niet van. Met als gevolg dat je niet hoger in haar zoekresultaten rankt, maar juist lager.

Er zijn 15 punten waar Yoast op het gebied van SEO naar kijkt. Voor het gemak noem ik ze de 15 SEO bolletjes. Hieronder laat ik zien welke punten dat zijn en leg ik per punt uit hoe je er het beste mee om kan gaan. Sommige punten kun je namelijk prima aanhouden. Toch zal je zien dat je je inderdaad niet blind moet staren op alle groene bolletjes van deze plugin.

De 15 SEO bolletjes van Yoast

1. Heeft de focus zoekterm de juiste lengte?

Dit is wel een punt waarbij je Yoast als leidraad kan gebruiken. Yoast checkt namelijk of de focus zoekterm (dat is dé zoekterm waarop je jouw tekst zoekmachine optimaliseert) wel de juiste lengte heeft. Een goede zoekterm bevat vaak minstens 2 tot 4 woorden. Yoast geeft goed aan of jouw focus zoekterm te kort of te lang is.

2. Is een zoekwoord eerder gebruikt?

Ook dit is een punt waarbij je Yoast mag geloven. Yoast checkt namelijk of je het zoekwoord al eens eerder hebt gebruikt. Het is namelijk een goed idee om maar 1 tekst op een bepaalde zoekterm te optimaliseren. Optimaliseer je meerdere teksten op dezelfde zoekterm? Dan ga je met jezelf concurreren en dat is zonde. Je kunt per zoekterm immers met maar 1 pagina op positie 1 staan in de zoekresultaten van Google.

3. Bevat de titel van je pagina je volledige zoekwoord/zin?

Dit is inderdaad belangrijk. Toch geeft Yoast je een oranje bolletje als het zoekwoord niet in het begin van de titel staat. En dat is iets wat eigenlijk helemaal niet meer hoeft van Google. Het kan vaak er juist heel onnatuurlijk uitzien als de zoekterm aan het begin van de titel staat. En Google heeft liever dat een titel er natuurlijk uitziet, dan dat de zoekterm vooraan staat. Als je zoekterm maar in de titel staat, dan is het voor Google goed.

4. SEO titel breedte: is je SEO-titel te lang of te kort?

Dit is een punt waar Yoast wat achterhaald is. Hoe lang jouw SEO-titel (ook wel meta title genoemd) het beste kan zijn, verandert Google regelmatig. Zo vaak zelfs, dat Yoast het niet altijd goed kan bijhouden. Zo zijn tegenwoordig titels van 55 tekens al voldoende voor Google.

5. Staat je zoekwoord in de slug?

De slug is de URL dat in de adresbalk van een webbrowser staat als de pagina wordt bezocht. Het is inderdaad belangrijk dat jouw zoekterm hierin staat.

6. Gebruik je het zoekwoord in de meta-omschrijving?

Ook dit is belangrijk. De meta omschrijving zijn die paar regels die in Google te zien zijn bij jouw webpagina. Door de zoekterm hierin te zetten, wordt deze dikgedrukt als iemand erop zoekt. Hierdoor valt de zoekterm dus extra op bij mensen en dat kan ervoor zorgen dat mensen sneller op jouw webpagina klikken.

7. Heeft de meta-omschrijving de juist lengte?

Het is belangrijk dat de meta-omschrijving de juist lengte heeft. Is die te kort? Dan wordt die waarschijnlijk niet opgepakt door Google, maar pakt Google zelf een random stuk tekst van jouw webpagina. De kans is groot dat dit een stukje tekst is dat mensen niet echt overtuigt om op jouw pagina te klikken. De kans is ook groot dat Google een te grote stuk tekst pakt, waardoor deze wordt afgekapt in haar zoekresultaten. En dat ziet er niet mooi uit. Hetzelfde gebeurt als jouw meta omschrijving te lang is. Het beste kun je dus een niet te korte en niet te lange meta omschrijving hebben. 

Wat is nou de juiste lengte?

Wat nou een te lang en te kort omschrijving is volgens Google, verandert weleens. En ook hierin loopt Yoast achter op Google. Het is daarom handig om dit altijd zelf bij te houden. Momenteel is een meta-omschrijving met een lengte van 130 tot 140 tekens prima.

8. Staat de focus zoekwoord in de eerste alinea?

Dit is een beetje een punt dat Yoast duidelijker had moeten omschrijven. Het is namelijk belangrijk dat de zoekterm waarop je een tekst focust, in de eerste 100 woorden van een tekst staat. Echter zegt Yoast dat niet, die noemt het de eerste alinea. En dat terwijl een alinea vaak niet eens het begin is van een tekst, de inleiding is dat. Heb je een inleiding van 100 woorden, maar zet je de zoekterm pas in de alinea erna neer? Dan heb je dus niet gedaan wat in Google’s ogen het beste is, maar dat laat Yoast je niet weten. Het is trouwens ook belangrijk dat de zoekterm nog eens in de laatste 100 woorden van de tekst terugkomt. Toch hoor je ook daar deze plugin niet over.

9. Heb je voldoende subkopjes met je zoekwoord gebruikt?

Eerder was het inderdaad belangrijk om de zoekterm in veel kopjes van alinea’s te zetten (dat bedoelt Yoast met subkopjes), maar tegenwoordig is dat erg achterhaald. Wederom om de reden dat een tekst in Google’s ogen er natuurlijk uit moet zien. En dat doet een tekst vaak niet als je in bijna alle koppen de zoekterm neerzet. Het is vaak al prima om de zoekterm in 1 of 2 koppen terug te laten komen. Al zegt Yoast van niet.

10. Wordt het zoekwoord voldoende verspreid over de hele tekst?

Dit is een goed punt om zelf naar te kijken, want Yoast is hier nogal zwak in. Zoals ik eerder al zei geeft Yoast niet eens aan dat de zoekterm ook weer in de laatste 100 woorden moet terugkomen. En dat geeft al aan hoe slecht Yoast dit punt, wat trouwens wel erg belangrijk is, kan analyseren. Dit is ook weer zo’n punt waarbij SEO-kennis goed van pas komt. Wanneer je namelijk weet hoe je goede SEO-teksten kunt schrijven, kun je ook zelf zien of de zoekwoord voldoende is verspreid over de hele tekst.

11. Heeft de tekst een goede zoekwoorddichtheid?

Hiermee bedoelen we: komt je zoekwoord vaak genoeg voor ten opzichte van het aantal woorden van je tekst? En komt de zoekterm niet te vaak voor? Als je de zoekwoord te veel in een tekst zet, over optimaliseer je de tekst. De tekst wordt dan alles behalve leesbaar en zal daarom ook niet goed scoren in de zoekresultaten van Google. Deze zoekmachine houdt daar namelijk helemaal niet van. Maar als je de zoekterm te weinig laat terugkomen in een tekst, zal Google het niet oppikken dat je op die term de tekst wilt laten ranken in haar zoekresultaten. Daarom is het belangrijk om de zoekterm niet te vaak, maar wel vaak genoeg in een tekst te zetten. 

Tegenwoordig is een zoekwoorddichtheid van 1 tot 3% volgens Google het beste, terwijl Yoast een zoekwoorddichtheid 1 tot 4% aanhoudt. Zit je dicht bij die 4% of er zelfs op? Dan kan Google jouw webtekst te geoptimaliseerd vinden en een lagere ranking geven in haar zoekresultaten. Bedankt hé Yoast!

gratis masterclass

12. Staan er voldoende interne links in de tekst?

Interne links zijn verwijzingen naar andere webpagina’s op jouw website. Yoast kijkt enkel of er interne linkjes voorkomen op jouw webpagina, terwijl er naar veel meer dan dat gekeken moet worden. Het hangt namelijk van het aantal woorden van een tekst af hoeveel interne linkjes erin voor moet komen. Daarnaast telt Google een linkjes naar dezelfde webpagina in een tekst maar 1 keer mee. Verwijs je dus 2 keer naar de contactpagina? Dan telt Google dit linkje maar 1 keer mee. Bovendien is het ook belangrijk dat het past dat je naar bepaalde pagina’s linkt. Ze gaan bijvoorbeeld over hetzelfde onderwerp als de webpagina waarop de linkjes staan of verwijzen naar een andere pagina waarvan het logisch is dat je die vanaf de pagina waarop je bent naartoe gaat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een pagina dat gaat over de oorbellen trends van 2021, waarnaar verwezen wordt naar een productpagina van trendy oorbellen. Al zijn dit allemaal punten waar Yoast niet naar kijkt.

13. Staan er voldoende externe links in de tekst?

Dit zijn uitgaande linkjes naar andere websites toe. Volgens Yoast moet je op elke pagina naar een andere website verwijzen. Terwijl dit niet altijd logisch is om te doen. Ziet het er onnatuurlijk uit als je op een bepaalde pagina naar een andere website verwijst? Doe dit dan gewoon niet. Dat heeft Google namelijk liever, dan dat je iets onnatuurlijks op je webpagina hebt staan.

14. Hebben de afbeeldingen allemaal een alternatieve tekst?

De alternatieve tekst, ook wel alt-tekst genoemd vertelt zoekmachines zoals Google iets over een afbeelding. Het is dus zeker een goed idee om de focus zoekterm van een tekst hierin te zetten. Echter doet Yoast net of je afbeelding goed geoptimaliseerd is als je dat hebt gedaan, terwijl dat voor Google niet zo is. Voor Google is het namelijk ook belangrijk dat je de title-tag invult en voor de hele SEO van jouw website is het belangrijk dat de afbeeldingen erop niet te groot zijn. En jup, ook dit vertelt Yoast je niet en een SEO-Expert zoals ik nu dus wel.

15. Heeft de tekst minimaal 300 woorden?

Net als veel mensen denkt Yoast dat een goede SEO-tekst minstens 300 woorden moet hebben. Echter is dit een fabel waarvan ik geen idee heb waar het vandaan komt.

  • Hoe lang een tekst moet zijn hangt namelijk van een aantal factoren af, zoals:
  • Hoe hoog de concurrentie op de zoekterm is waarop je de tekst wilt optimaliseren;
  • Hoe lang de teksten van concurrenten zijn die op die zoekterm scoren;
  • Wat je over het onderwerp kan vertellen.

Per onderwerp en focus zoekterm die je gebruikt verschilt het dus hoeveel woorden een tekst het beste kan bevatten. Dit is weer iets wat je niet had geweten als je alleen maar Yoast als jouw persoonlijke ‘SEO-Expert’ had gebruikt.

Kun je Yoast dan nog wel voor SEO gebruiken?

Zoals je ziet, kun je dus gewoonweg niet zonder enige van kennis en enkel met Yoast jouw website optimaliseren. Sterker nog: gebruik je alleen maar Yoast als leidraad voor SEO? Dan kun je zelfs schade aanrichten aan je website en niet goed uit de verf komen bij Google. Het is dan ook niet gek dat jouw website nu niet hoog scoort in Google, terwijl wel bij alle pagina’s de bolletjes van Yoast groen zijn. Dit betekent echter niet dat je Yoast niet voor SEO kunt gebruiken. Je kunt Yoast namelijk wel gewoon als hulpmiddel gebruiken, als je maar weet hoe je bepaalde punten beter kunt bekijken dan Yoast het aangeeft.

Echt goed jouw website zoekmachine optimaliseren? Volg mijn Basistraining SEO!

Wil je graag zelf met de SEO van jouw website aan de slag en zeker weten dat je dit direct vanaf het begin goed doet? Volg dan mijn Basistraining SEO. Tijdens deze training leg ik je 1 op 1 wat SEO is en geef ik je een advies op maat over hoe jij het beste jouw website kan optimaliseren.

gratis call

Mijn naam is Jenneke en met mijn ruim 10 jaar ervaring in zoekmachine optimalisatie kan ik mijzelf wel SEO-Expert noemen. Het is mijn missie om SEO voor iedere ondernemer behapbaar en begrijpelijk te maken. Dankzij SEO kun je namelijk meer omzet maken en je bedrijf enorm laten groeien. Helaas wordt op internet van alles over SEO beweert wat niet waar is, waardoor veel ondernemers door de bomen het bos niet meer zien. Ik help deze onwaarheden de wereld uit en vertel je graag hoe je jouw website op de juiste manier kunt zoekmachine optimaliseren.

Wil jij graag aan de slag gaan met de zoekmachine optimalisatie van jouw website? En wil je zeker weten dat dit direct goed gebeurt? Laat mij je dan helpen!