Iets wat we als ondernemer allemaal willen, is online zichtbaar zijn. Hoe beter jouw online zichtbaarheid is, hoe meer je gezien wordt. Om goed online zichtbaar te zijn, is het belangrijk dat je online veel aanwezig bent, zodat mensen je eigenlijk zo goed als altijd tegenkomen. En die aanwezigheid hoef je niet zo letterlijk te nemen; het betekent namelijk niet dat jijzelf 24/7 op het wereldwijde web aanwezig moet zijn. Zo kun je bijvoorbeeld al onwijs goed online zichtbaarheid verkrijgen, door het toepassen van SEO. Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel!

Hoe word je goed online zichtbaar?

Zoals ik net al noemde, word je goed online zichtbaar, door zoveel mogelijk op het internet ‘aanwezig’ te zijn. Daarnaast ben je pas goed online zichtbaar, als je vooral opvalt bij de mensen waarvoor het belangrijk is dat ze jou zien. Dit zijn namelijk je potentiële klanten: de mensen die jou nog niet kennen, maar waarvan de kans zeer groot is dat ze geïnteresseerd zullen zijn in jouw aanbod als ze jou tegenkomen.

Je hebt een bepaalde doelgroep voor ogen en daarvoor heb je je product en/of dienst gemaakt. Om ervoor te zorgen dat die doelgroep ook daadwerkelijk bij jou terechtkomt om een product of dienst bij jou af te nemen, is het als eerste belangrijk dat ze van jouw bestaan afweten. Je kunt wel een hele goede strategie hebben om de verbinding met jouw (potentiële) klanten aan te gaan en een onwijs goed aanbod hebben, maar wanneer mensen niet van het bestaan jouw bestaan en jouw aanbod afweten, heb je er niets aan. Het is dus belangrijk om als eerste ervoor te zorgen dat mensen je zien.

Hoe kun je je online zichtbaarheid vergroten?

Er zijn verschillende manieren om jouw online zichtbaarheid te vergroten. De meest bekende is volgens mij het actief zijn op sociale media. Door zelf regelmatig wat te posten en op de posts van anderen te reageren kun je prima online jouw zichtbaarheid vergroten.

Toch zit er een klein nadeel aan sociale media: het is maar een klein gedeelte van het internet. Plus, je weet nooit zeker of je wel daadwerkelijk jouw doelgroep bereikt. Heb je bijvoorbeeld al Instagram? Bekijk jouw volgers dan eens en verdeel ze in: ‘concurrentie’, ‘collega’s’, ‘klanten’, ‘potentiële klanten’ en ‘overig’. Het kan dan best zijn dat je maar een klein deel van je volgers onder ‘klanten’ en ‘potentiële klanten’ kunt zetten. Daarnaast laat het algoritme van Instagram ook nooit jouw berichten aan al jouw volgers zien. Er is maar een klein deel volgers dat jouw bericht daadwerkelijk ziet. De ene keer ziet Hetty het bericht en de andere keer Marjolein. Je voelt hem vast al aankomen, dus ik kop hem er even in: de kans dat jouw doelgroep daadwerkelijk jouw Instagramberichten zullen zien én ook nog eens daarna actie ondernemen, is vrij klein.

SEO is dé manier om je online zichtbaarheid te vergroten

Gelukkig bestaan er naast sociale media ook zoekmachines. In mijn optiek is het ontzettend slim om te proberen via zoekmachines je online zichtbaarheid te vergroten.

Daar heb ik een aantal reden (lees feiten) voor:
1. Miljoenen mensen gebruiken dagelijks een zoekmachine.
2. Mensen gebruiken zoekmachines, omdat ze op zoek zijn naar een oplossing voor een probleem of het antwoord op hun vraag.
3. Deze mensen zijn zelf dus al actief op zoek.
4. Dat betekent dat jij ze nog maar nauwelijks hoeft ‘warm te maken’ of hoeft te ‘overtuigen’ een product of dienst bij jou af te nemen.

De enige randvoorwaarde hierbij geldt dat de mensen natuurlijk wel op zoek moeten zijn naar een antwoord of oplossing die jij hen kan bieden. Goed zichtbaar zijn in zoekmachines betekent namelijk niet automatisch dat je voor iedere ‘zoeker’ interessant zal zijn. Het is dus belangrijk om in zoekmachines goed zichtbaar te zijn voor de mensen die op zoek zijn naar iets wat jij te bieden hebt.

Gebruik SEO om goed online zichtbaar te worden

Wanneer je besluit om via zoekmachines je online zichtbaarheid te vergroten, zeg ik: you just made the right decision! Je hoeft nu nog maar een aantal stappen te nemen, om ook daadwerkelijk te kunnen profiteren van jouw online zichtbaarheid in zoekmachines.

Zoekmachine optimalisatie

De eerste stap is het inzetten van zoekmachine optimalisatie. Dat betekent dat je jouw website zo goed mogelijk optimaliseert voor zoekmachines. Omdat Google nog steeds de grootste zoekmachine van Nederland is, focus ik mij altijd op de optimalisatie van mijn website in Google. Wanneer jij jouw website zo goed mogelijk voor Google optimaliseert, vergroot je de kans om hoog te scoren in de zoekresultaten van Google. Hoe hoger je scoort, hoe beter je zichtbaar bent in de zoekmachine. En hoe beter je zichtbaar je bent, hoe groter de kans dat mensen daadwerkelijk op jouw website klikken.

Relevante zoektermen

Het is belangrijk dat je tijdens het zoekmachine optimaliseren van jouw website, jouw website optimaliseert voor de mensen die daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw aanbod. Dat is dus jouw doelgroep. Om ervoor te zorgen dat zij jou via Google zullen vinden, is het belangrijk dat zij jou in de zoekmachine kunnen vinden op de termen waarop zij zoeken. Je moet dus op voor hen relevante zoektermen te vinden zijn.

Leer je doelgroep goed kennen,  want alleen dan kun je je in de doelgroep inleven en bedenken op welke zoektermen zij zouden kunnen zoeken. Zodra je deze zoektermen hebt gevonden/bedacht, is het tijd dat je ervoor zorgt dat jouw website op die zoektermen te vinden is. Hierbij is het belangrijk dat je de zoektermen een aantal keren op jouw website vermeldt. Dat kan bijvoorbeeld door het schrijven van blogartikelen waarbij je je in elk artikel op 1 woord focust, maar ook door de zoektermen te verwerken in de alt-tags van afbeeldingen enzovoorts. Hoe je de SEO van jouw website het beste zelf kunt doen, leer je in mijn beide trainingen.