Wat is een landingspagina?

Als je weleens iets hebt gehoord of gelezen over SEO, dan heb je de term landingspagina vast en zeker ook voorbij zien komen. Wat is een landingspagina eigenlijk? En hoe maak je zelf een goede landingspagina? Dat leg ik je in dit artikel uit!

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de pagina waarop de bezoeker jouw website binnenkom. Het is dus als het ware de pagina van waaruit de bezoeker op jouw website ‘landt’. Het is de eerste pagina van jouw website die een bezoeker bezoekt. Elke pagina op jouw website kan een landingspagina zijn. Soms wordt een landingspagina ook wel een bestemmingspagina genoemd. Er zijn dus 2 verschillende termen voor de pagina die jouw bezoeker op de website brengt.

Waarom een landingspagina maken?

Zoals ik al eerder vertelde, kan jouw bezoeker via elke pagina van jouw website op jouw pagina terechtkomen. Je kunt ook doelbewust landingspagina’s creëren. Dit doe je bijvoorbeeld wanneer je een online marketing campagne hebt waarbij je 1 specifiek product onder de aandacht wilt brengen. Je maakt dan op jouw website speciaal voor dit product een pagina aan. De hele pagina gaat alleen maar over dat product. Vervolgens verwijs je in jouw online marketing uitingen zoals een nieuwsbrief, Facebookbericht, Google Advertentie enzovoorts naar die specifieke pagina.

1 doel

Je maakt zo’n pagina, omdat je wilt dat tijdens je campagne alle aandacht naar dat specifieke product toegaat. Daarnaast heb je met een landingspagina altijd 1 actiedoel die je wilt bereiken.

Dat kan zijn:

  • Dat mensen een product kopen.
  • Dat mensen zich aanmelden voor de nieuwsbrief.
  • Dat mensen zich inschrijven voor een cursus.
  • Dat mensen zich aanmelden voor een freebie enzovoorts!

Om ervoor te zorgen dat je met een landingspagina het doel bereikt dat jij voor ogen hebt, is het belangrijk dat je jouw landingspagina goed opbouwt en inricht.

Wat is een goede landingspagina?

Een goede landingspagina:
1. Bevat niet het menu van jouw website, zodat mensen er niet door kunnen worden afgeleid.

2. Is gemaakt in de huisstijl van jouw bedrijf, zodat bezoekers direct begrijpen bij welk bedrijf de pagina hoort.

3. Richt zich op 1 specifieke soort klant. Wil je met de landingspagina meer moeders tussen de 30 en 40 jaar bereiken? Zorg er dan voor dat de tekst in hun tone of voice is geschreven en de afbeeldingen hen aanspreken.

4. Heeft een Call to Action knop, die opvalt en precies omschrijft wat de bezoeker moet doen. Wil je via de landingspagina meer inschrijvingen voor jouw nieuwsbrief krijgen? Geef de pagina dan een duidelijke ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief’ knop.

5. Is gefocust op relevante zoektermen. Wil je voor hetzelfde product of dienst meerdere landingspagina’s maken? Dan is het belangrijk dat je voor elke pagina weer een andere zoekterm gebruikt. Doe je dat niet? Dan gaan de pagina’s onderling met elkaar concurreren in Google, waardoor je er qua SEO niets mee opschiet.

6. Bevat unieke tekst. Je kunt voor jouw coachingsessies meerdere landingspagina’s aanmaken. Bijvoorbeeld ”Coachingsessies Enschede’, ‘Coachingsessies Nederland’, ‘Coachingsessies Twente’ enzovoorts. Echter moet elke pagina wel unieke content bevatten. Je kunt een tekst dus niet knippen en op de andere pagina plakken. Precies dezelfde content op meerdere pagina’s wordt duplicated content genoemd en dat is iets wat Google absoluut niet kan waarderen. Google kan jouw website er zelfs voor straffen door het een lagere ranking in haar zoekresultaten te geven.

7.Bevat informatie over de maker van de pagina. Laat op de landingspagina zien door wie de pagina is gemaakt. Dit kun je onder andere al doen door de pagina in jouw huisstijl te maken. Echter kunnen er ook mensen op jouw landingspagina terechtkomen die jouw bedrijf en dus jouw huisstijl nog niet kennen. Voor hen is het fijn als zij weten met wie ze te maken hebben. Stel je zelf dus even kort voor en zet bijvoorbeeld linkjes naar jouw sociale mediakanalen op de pagina neer. Ook Google vindt het tegenwoordig fijn om op een pagina te kunnen zien door wie het is gemaakt. Het kan je zelfs hoger laten scoren in haar zoekresultaten.

 

Nu je weet hoe je zelf een goede landingspagina kunt maken, kun je ermee aan de slag gaan. Door bovenstaande punten te volgen, moet het helemaal goed komen!