Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Ik heb het al vaker gezegd en waarschijnlijk weet je het al wel: bij SEO zijn zoekwoorden en zoektermen niet weg te denken. Door jouw de content op jouw website zo goed mogelijk te optimaliseren voor zoekmachines, kun je hoger scoren in bijvoorbeeld de zoekresultaten van Google. Het optimaliseren van die content, doe je doorgaans door het slim verwerken van de juiste zoektermen. Hoe weet je welke zoektermen voor jou de juiste zijn? Nou, door het doen van een zoekwoordenonderzoek. Wat een zoekwoordenonderzoek is, leg ik in dit artikel uit.

Wat is een zoekwoordenonderzoek precies

De naam zegt het eigenlijk al: een zoekwoordenonderzoek is een research waarbij je onderzoekt welke zoektermen jij het beste kunt gebruiken.

De juiste zoektermen om te gebruiken zijn zoektermen:

  • Waar jouw potentiële klanten regelmatig op zoeken;
  • Die passen bij de onderwerpen op jouw website;
  • Waarop de concurrentie niet te hoog is,

    Waarom is een zoekwoordenonderzoek belangrijk?

    Het is belangrijk om een zoekwoordenonderzoek te doen, omdat je dankzij zo’n onderzoek weet welke zoektermen jij het beste kunt gebruiken. Bij het zoekmachine optimaliseren van jouw website, kun je namelijk niet lukraak wat zoektermen verzinnen en jouw content daarop focussen.

    Welke zoektermen zijn voor jou relevant?

    Integendeel zelfs. Het is belangrijk om erachter te komen waar jouw doelgroep vooral naar op zoek is en welke woorden zij gebruiken wanneer zij hiernaar zoeken. Daarnaast is het ook belangrijk dat de zoektermen waarop jij je focust, passen bij het onderwerp van jouw website. Zo kan jij een website hebben waarop je een barbecue workshop aanbiedt. Jouw doelgroep kan naast barbecueën ook dol zijn op auto’s. Alleen is het wel een beetje raar als je het op jouw website vooral gaat hebben over de nieuwste auto’s. Je zult door Google dan vooral op zoektermen rondom auto’s worden geranked. Echter kun je dan wel vergeten dat jouw doelgroep ooit bij jou een barbecue workshop gaat volgen. Wanneer zij op Google naar barbecue workshop zoeken, zullen zij niet jouw pagina, maar die van de concurrent vinden. Diegene vervult op dat moment hun behoefte, waardoor jouw potentiële klant naar de concurrent toegaat en jou website niet eens zal bekijken. Eeuwige zonde!

    Een zoekwoordenonderzoek geeft je inzicht in de behoefte van jouw doelgroep

    Door een zoekwoordenonderzoek te doen, kom je erachter wat er onder jouw doelgroep speelt. Je kunt zelf vast al wel een aantal zoekwoorden bedenken die potentiële klanten gebruiken wanneer zij op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. Een zoekwoord is 1 enkel woord. Een zoekterm bestaat uit 1 of meerdere woorden. Door handige tools zoals Ubersuggest te gebruiken, kun erachter komen in welke zoektermen jouw doelgroep een zoekwoord gebruikt. Type het zoekwoord bijvoorbeeld in bij Ubersuggest en je ziet allerlei suggesties verschijnen van zoektermen waarin de zoekterm zit verwerkt.

    Waar zoekt jouw doelgroep naar?

    Door zo’n tool te gebruiken, zie je dus precies waarnaar jouw doelgroep zoekt en hoe vaak ze dat doen. Hierdoor kom je erachter wat hun behoefte is. Daar kan jij weer handig op inspelen.

    Zo kun je:

  • Jouw aanbod op de vraag en behoefte van jouw doelgroep aanpassen;
  • Blogartikelen schrijven waarin je antwoord geeft op vragen die jouw doelgroep hebben;
  • Een nieuwsbrief opstellen waarin je op 1 of meerdere problemen van de doelgroep een oplossing geeft.

    Door een zoekwoordenonderzoek te doen, weet je dus niet alleen goed welke zoektermen jij het beste kunt gebruiken, maar krijg je ook een goed beeld van de vraag en behoefte van jouw doelgroep. Hierdoor kun je op een aantal onderwerpen komen voor je content marketingn en zelfs erachterkomen of jouw aanbod nog volledig en actueel is.

    Een zoekwoordenonderzoek is ontzettend waardevol

    Het is dus een ontzettend goed idee om een zoekwoordenonderzoek te doen. Wil je leren hoe je zelf een goed zoekwoordenonderzoek kunt doen? Volg dan mijn training: Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek? Tijdens deze training leg ik je haarfijn uit hoe je het zelf kunt doen en geef ik je handige tools, zodat je helemaal zelf zoekwoordenonderzoeken kunt doen.