doelgroep bereiken

Zo kun je met SEO jouw doelgroep bereiken

Voor ik ga verklaren hoe je door middel van het inzetten van SEO jouw doelgroep kunt bereiken, beschrijf ik eerst even kort wat een doelgroep is.

Wat is een doelgroep?

Een doelgroep is een specifieke groep mensen die jij als ondernemer wilt bereiken met jouw aanbod. Hierbij waren eerder 2 dingen heel belangrijk:

Dat je weet waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en je hierop jouw aanbod aanpast.
Dat je weet waar je jouw doelgroep kunt vinden.

Daarnaast is het tegenwoordig ook belangrijk geworden dat jouw doelgroep joú weet te vinden. Waar mensen vroeger door bedrijven en organisaties werden benaderd met hun aanbod door bijvoorbeeld tv-reclame, advertenties, folders enzovoorts kunnen mensen dankzij zoekmachines nu zelf actief op zoek gaan naar het aanbod waar zij behoefte aan hebben.

70% van de Nederlanders zoekt zelf actief op Google

Maar liefst 70% van de Nederlanders is zelf via Google op zoek naar datgene waar zij behoefte aan hebben. Dit kan een antwoord op een vraag zijn of een oplossing voor een probleem. Bovendien klikken de meeste mensen alleen maar op een link dat op de eerste pagina van de zoekresultaten staat.

Warm maken niet meer nodig!

Het fijne aan mensen die zelf al actief op zoek zijn naar een product of dienst, is dat je hen er niet meer voor hoeft warm te maken.

Er zijn nog maar een paar dingen die je moet doen om ervoor te zorgen dat mensen daadwerkelijk een product of dienst bij je afnemen. Ik benoem ze hieronder

Goed vindbaar zijn op voor jouw relevante zoektermen

Als eerste is het belangrijk dat jij goed vindbaar bent in Google op de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt. Wat typen zij in de zoekmachine in wanneer ze op zoek zijn naar datgene wat jij te bieden hebt? Om hierachter te komen moet je je doelgroep goed kennen en je goed in hen kunnen inleven.

Doe een zoekwoordenonderzoek

Het is ook heel waardevol om een zoekwoordenonderzoek te doen. Daar komt namelijk uit naar voren op welke zoekwoorden mensen zoeken in combinatie met het zoekwoord dat voor jou relevant is. Daarnaast weet je dankzij een zoekwoordenonderzoek ook op welke zoekwoorden te concurrentie heel hoog is en op welke juist laag. Het is veel makkelijker om hoger in Google te scoren op zoekwoorden met een lage concurrentie dan op zoekwoorden met een hoge concurrentie.

Laat jouw doelgroep weten dat ze bij jou vinden wat ze zoeken

Dat doe je door jezelf goed op de kaart te zetten in Google. Hoe hoger je in Google scoort, hoe sneller mensen je zullen zien.

Bovendien kom je er dankzij een zoekwoordenonderzoek ook achter hoeveel mensen er per maand op zoeken. Zo is het een veel beter idee om  je te focussen op een zoekterm waarop 400 keer wordt gezocht en waarvan de concurrentie laag is, dan op een zoekterm waarop 500 keer wordt gezocht, maar de concurrentie heel hoog is.

Wat als je de juiste zoektermen hebt gevonden?

Wanneer je de juiste zoektermen hebt gevonden, kun je hierop jouw teksten en afbeeldingen optimaliseren. Verwerk de zoektermen bijvoorbeeld op je webpagina’s, landingspagina’s en/of blogartikelen.

Overtuig jouw doelgroep

Wanneer je hoog scoort in de Google op zoektermen waarop jouw doelgroep zoekt, is de kans groot dat zij jouw webpagina aanklikken. Echter ben je er dan nog niet. Het product of dienst dat jij aanbiedt, hebben ze namelijk nog niet afgenomen. Hieronder lees je welke vervolgstappen je nu het beste kunt nemen om daarvoor te zorgen.

Zet je overtuigingskracht in

Als jouw doelgroep eenmaal op jouw webpagina is, moeten ze nog wel het product of de dienst bij je afnemen. Zodra jouw doelgroep via de pagina in Google op jouw website is terechtgekomen, moet je ze nog wel overtuigen om daadwerkelijk het product of dienst bij je af te nemen.

Geef daarom op de pagina duidelijk informatie over jouw product of dienst en een aantal redenen om dit bij jou af te nemen.

Zorg voor een korte reis van A naar B

Maak de reis van A (op Google zoeken naar een oplossing of antwoord) naar B (het daadwerkelijk afnemen van de oplossing of het antwoord) zo kort mogelijk. Op diezelfde pagina als waarop jouw doelgroep binnenkomt, moeten zij direct het product of de dienst bij je af kunnen nemen. Naast de nodige informatie en overtuigingskracht, moet jouw pagina dus ook de mogelijkheid bieden om het product of de dienst direct bij je af te nemen. Dit kun je doen door een aantal knoppen die direct leiden naar de betreffende productpagina aan de pagina toe te voegen, een contactformulier op de pagina neer te zetten enzovoorts.

Jouw doelgroep bereiken kan ontzettend goed met SEO

SEO is dus een prima manier om jouw doelgroep via zoekmachines te bereiken. Een groot voordeel van jouw doelgroep via een zoekmachine bereiken, is dat de gebruikers zelf al actief op zoek zijn naar dat wat jij te bieden hebt. Door SEO goed in te zetten, zorg je ervoor dat jouw doelgroep jou via een zoekmachine tegenkomt. Vervolgens is het belangrijk dat je aan jouw doelgroep laat zien dat jij de oplossing hebt die zij zoeken, waarom zij hiervoor bij jou moeten zijn en dat je hen de mogelijk geeft om zo vlug mogelijk die oplossing bij jou af te nemen.

Kan jij hierbij echter nog wat hulp gebruiken? Wil je bijvoorbeeld weten hoe je een goede zoekwoordenonderzoek kunt doen of wil je door mij een aantal SEO-teksten laten schrijven? Neem dan gerust contact met mij op, want ik help je hier graag mee!

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email