Zo maak je jouw webpagina’s scanbaar voor Google!

Wanneer Google de webpagina’s van jouw website indexeert in haar zoekresultaten, kijkt de zoekmachine naar zowel de voor- als achterkant van de pagina’s. Om ervoor te zorgen dat de zoekmachine zo goed mogelijk begrijpt waar een pagina over gaat en op welke zoektermen de machine de pagina het beste kan indexeren, is het belangrijk dat de pagina goed scanbaar is. Je kunt aan de voorkant van de pagina een aantal dingen doen om deze goed scanbaar te maken voor Google. In dit artikel vertel ik je welke dingen dat zijn. Het mooie is dat deze dingen niet alleen goed zijn voor Google, maar een webpagina ook voor bezoekers prettiger maakt om naar te kijken. Win-win dus!

gratis masterclass

Gebruik een titel die de tekst samenvat

Dromerige titels en/of titels die nieuwsgierig maken werken erg goed in tijdschriften, kranten en boeken maar zijn voor SEO niet zo goed om toe te passen. Zorg er liever voor dat direct aan de titel te zien is waar de pagina over gaat en wat mensen kunnen verwachten. Zet jouw zoekterm in de titel neer, zodat het voor Google duidelijker wordt op welke zoekterm jouw pagina het beste geïndexeerd kan worden.

Geef al jouw antwoord in de inleiding

Bij verhalen en krantenartikelen houd je een lezer zo lang mogelijk in spanning, zodat diegene door blijft lezen, en vertel je op het eind pas het moraal van het verhaal. Dat werkt bij webteksten niet meer. Google wil namelijk direct kunnen ‘zien’ of jouw webpagina het antwoord geeft op een vraag die haar gebruikers intikken in de zoekbalk van de zoekmachine. Dat is immers waarvoor mensen Google gebruiken. Google wil niet eerst door een hele tekst heen ‘crawlen’ om uit te zoeken of je erin een vraag van haar gebruikers beantwoord. Ook bezoekers hebben tegenwoordig geen zin meer om eerst een artikel door te moeten spitten om het antwoord op hun vraag te vinden. Wanneer ze dat wel moeten doen, kunnen ze zelfs afhaken en de webpagina wegklikken. En hoe sneller een webpagina wordt weggeklikt, hoe slechter dat is voor de zoekmachine optimalisatie van je website.

Maak gebruik van witregels

Niemand heeft tegenwoordig zin om een lange lap tekst te lezen. Maak daarom gebruik van witregels. Dat maakt het niet alleen voor bezoekers prettiger om de tekst te lezen, maar zorgt er ook voor dat Google de tekst beter kan scannen. En hoe beter Google een tekst kan scannen, hoe beter de zoekmachine de pagina waarop de tekst staat kan indexeren in haar zoekresultaten. kunnen ‘zien’ of jouw webpagina het antwoord geeft op een vraag die haar gebruikers intikken in de zoekbalk van de zoekmachine. Dat is immers waarvoor mensen Google gebruiken. Google wil niet eerst door een hele tekst heen ‘crawlen’ om uit te zoeken of je erin een vraag van haar gebruikers beantwoord. Ook bezoekers hebben tegenwoordig geen zin meer om eerst een artikel door te moeten spitten om het antwoord op hun vraag te vinden. Wanneer ze dat wel moeten doen, kunnen ze zelfs afhaken en de webpagina wegklikken. En hoe sneller een webpagina wordt weggeklikt, hoe slechter dat is voor de zoekmachine optimalisatie van je website.

Deel de tekst op in alinea’s

En als je toch al witregels aan het toevoegen bent, kun je net zo goed de lap tekst in alinea’s onderverdelen. Zorg ervoor dat elke alinea niet meer dan 150 woorden heeft. Dat is in de ogen van Google namelijk te lang. Geef elke alinea een kopje die de alinea samenvat. Hierdoor kan Google én de lezer direct zien waar de alinea over gaat. Google kan hierdoor de context van de tekst beter begrijpen en een bezoeker kan hierdoor in een oogopslag zien welke alinea’s voor hem interessant zijn. beter kan scannen. En hoe beter Google een tekst kan scannen, hoe beter de zoekmachine de pagina waarop de tekst staat kan indexeren in haar zoekresultaten. kunnen ‘zien’ of jouw webpagina het antwoord geeft op een vraag die haar gebruikers intikken in de zoekbalk van de zoekmachine. Dat is immers waarvoor mensen Google gebruiken. Google wil niet eerst door een hele tekst heen ‘crawlen’ om uit te zoeken of je erin een vraag van haar gebruikers beantwoord. Ook bezoekers hebben tegenwoordig geen zin meer om eerst een artikel door te moeten spitten om het antwoord op hun vraag te vinden. Wanneer ze dat wel moeten doen, kunnen ze zelfs afhaken en de webpagina wegklikken. En hoe sneller een webpagina wordt weggeklikt, hoe slechter dat is voor de zoekmachine optimalisatie van je website.

Wissel tekst af met afbeeldingen

Mensen zijn visueel ingesteld en vinden het daarom heel fijn als je op een pagina tekst afwisselt met afbeeldingen. Een afbeelding geeft een soort ‘break’ van het lezen van de tekst, waardoor mensen even ‘op adem kunnen komen’ om vervolgens vol goede moed de rest van de tekst te lezen. En als je de afbeeldingen ook nog eens zoekmachine optimaliseert, zorg je ervoor dat je ook daarop wordt gevonden in de zoekresultaten van Google.

Zoals je ziet, zijn er een aantal kleine dingen die je kunt doen om jouw webpagina’s beter scanbaar te maken voor Google én de bezoekers van jouw website. Doe jij bovenstaande punten al?

Door jouw webpagina’s aan de hand van bovenstaande tips op te maken, zet je al een stapje in de goede richting om te knallen in de zoekresultaten van Google. Wil je zeker weten dat je mooie posities in Google krijgt? Dan is het belangrijk om de content op jouw webpagina’s niet alleen goed scanbaar te maken, maar ook te zoekmachine optimaliseren. Tijdens het traject ‘Hoe schrijf je goede SEO-teksten?’ leer ik jou hoe je dat kunt doen!

column knallenmetseo